Episk Resa Del 28 - Bungy och Canyonswing

Efter fiordland nationalpark satte vi oss i bilen för en färd ett par timmar norrut. Mot Queenstown, adrenalinets mecka! Vi hade fullt sjå att hinna med så mycket galna grejer som möjligt på tre dagar. Och galet, det blev det!

Vi började med Bungy Jump och Canyonswing. En punkt som Håkan hade på sin lista och en som jag hade på min. Jag hade ju redan bockat av Bungy i Frankrike. Men jag följde med som moraliskt stöd. Och eftersom jag inte står ut med andras lycka så tog jag mig ett hopp till! Det var inte lika läskigt som första gången om man säger så. Har bestämt mig för att ta det högsta bungyt vart jag än reser i framtiden.

På väg till Queenstown. Otroligt vacker väg måste jag tillägga!

Klicka för större bild.

Bungystället är den lilla lådan som hålls upp av vajrar i den vackra omgivningen.

Ner, och upp. Jätteglad!:-D

Håkan ser allt lite stel ut där han står på kanten;-D

Klicka på bilderna för större bild.

Den där otroliga lyckan som man bara får just efter att man gjort något idiotiskt!

Håkan tyckte bilfärden ner var läskigare än hoppet;-P

Canyonswing
Canyonswingen var askul! Vi började med att kramas uppochner-vända ovanför canyonen. Sen gjorde vi varsitt bara för det var så jäkla kul! Då åkte jag med trehjuling. Superfånigt, men det kändes som jag. Håkan var manlig och gjorde "The Chair".
Snygg omgivning även här!

Ja, sexig var man då inte!

Klicka på bilderna för förstoring.

Älskar den här bilden! Bara för att jag ser cool ut medans Håkan ser ut som han ska bajsa på sig;-D

Jag tyckte vi skulle ta en rolig "rädd"-bild. Men som vanligt var det bara jag som har känsla..

Fast Håkan såg ju skiträdd ut på riktigt så det ordnade sig ju ändå!;-D

Roligt värre! Men nästa grej var fan hemsk! Kommer till det inom kort...

Episk Resa Del 27 - Lake Marian

När vi var i Fiordland Nationalpark vandrade vi även tracken till Lake Marian. Vi ansåg att denna led inte var speciellt jobbigt, den såg som rätt platt ut där i början. Men det visade sig vara en enda lång väg uppför. Stenigt och skogigt hela vägen. Vi bannade oss själva hur vi kunde varit så dumma att ge oss på det här slitet, skogen var inte ens sååå speciell. Vi träffade ett par på vägen som sa: "ni är snart framme, vi vet hur det känns. Men det är hur värt det som helst". "Jomen säkert", tänkte vi. Men så kom vi fram till slutdestinationen, och ja.. det var helt klart värt det! Denna otroligt turkosfärgade sjön i mitten av en massa höga berg som speglade sig på ytan var bland det vackraste jag har sett. Runt hela sjön ligger det en massa enorma stenblock i färgem vit som gör det hela ännu mer spektakulärt. Och sen att folk tänker som vi, att skogen inte var så speciell, men till skillnad från oss sket därför i att gå hela vägen, var bara en bonus. För det var vi och ett par till där uppe. I vårt egna lilla paradis:)
Den "ospeciella" skogen. Ja okej, det är underbart vackert. Men vi hade ju sett en hel del utav det. Och så var det brant och jobbigt den dagen!;-P

Håkan är fånig. Försöker få mig att bli rädd. Det funkade inte givetvis!

Snygg utsikt!

"Nästan framme"-känslan. Du vet vad jag pratar om!

Den underbara Lake Marian!

Lummiga skogen eller vadå?

Filosofi efter vägen. Eller bara heldöd efter vägen..

Bra dag! Ja!

Episk Resa Del 26 - Key Summit

Key summit är den första avklarade etappen på Routeburn track. Eftersom vi inte hade tid att vandra dom 4dygnen från key till Queenstown så nöjde vi med oss att gå upp på toppen av det första berget. Det var jobbigt bara det! Men det var en fantastiskt utsikt! Fast vi hade otur med vädret och fick inga fina bilder från toppen. Men man kan ju inte ha flyt jämt!:-)
Vackra färger, det hade varit ännu mer spektakulärt om det varit sol!

Jag tycker det är kallt!

Utsikt från toppen!

På vägen upp.

Vackert mörker.

Klicka på bilderna för större bild.
Håkan gör plankan.
Så går det nerför igen!
Håkan är nöjd med våran insats!;-D

Episk Resa Del 25 - Hollyford track

Tanken var att vi skulle gå på den överlägset kända tracken Milford track i Fiordland nationalpark. Men i vanlig ordning hade vi inte bokat eftersom vi inte visste vilket datum vi skulle dyka upp. Så kom vi dit och vill boka in oss inom ett par dagar (tracken tar 4dygn att vandra) det visade sig att närmsta möjliga tid var drygt 2veckor bort. Skit också! Det hade vi ju inte räknat med, visste ju att det fanns turister men att det var SÅ många, och i slutet av säsongen med? Så vi fick göra det bästa av situationen och vandrade Hollyford track istället. Det var mycket vackert men inte lika spektakulärt som Milford är (jag har googlat, ja just det). Men man får vara tacksam för allt vackert man får här i livet!:)
Håkan tar vatten ur den väldigt klarblå floden.

Jag är superduktig! Första gången jag vandrat med en sån enorm packning.

Vattnet är väldigt spektakulärt i dom här bergen. Turkost och vackert.

Klicka på bilderna för förstoring.

Håkan vilar upp sig lite!

Vi är världsmästare på att posera!

Turtle var också med och vandrade.
Vattenpåfyllning igen. Det är så vackert.

Jag hittade ett träd som man kunde bo i. Jag ville så gärna bo i det!

Episk Resa Del 24 - Milford Sound

Fortfarande kvar i Fiordland Nationalpark. Milford sound är en väldigt känd fjord man bör fara till om man råkar vara i närheten. Även om det ser väldigt mycket ut som Norge det med så är det ändå värt. Det är så vackert! Och du får se hundratals sälar på vägen in och ut (ja, man åker båt).
Lägg märke till kajakerna. Det är på dom man märker hur enormt det faktiskt är.

Båten längst fram åkte vi med. Trevligt redan i hamnen!

Klicka på bilderna för förstoring.

Det är så otroligt fint i Milford!

Gulliga små cigarrer. Sälarna ligger och solar sig på stenarna runt fjorden.

Lustigt regnande utanför fjorden. Står sig vackert mot solen.

Min stiliga karl!:)

Kean är en lustig liten fågel, den gillar att busa. Den hoppar gärna upp på din bil och hackar lös lister och dylikt. Gulligt! Och störigt.. Men mest gulligt!

Episk Resa Del 23 - Fiordland Nationalpark

Det här är en av dom absoluta höjdpunkterna på resan genom Nya Zealand. Det är otroligt vackert i Fiordland nationalpark. Det är väldigt likt Norge men hade fördelen att det faktiskt var lite bättre väder än vad jag brukar ha då jag kör över till grannen i väst. Det finns så mycket att se i parken och den är gigantiskt stor! Det finns som tur är asbilliga campingar där, även om dom inte är så utrustade. Det finns utedass men inget annat om man säger så. Vi hade det väldigt trevligt där ute! Jag insåg att jag verkligen njuter av att leva under enkla förhållanden emellanåt! Vi fick oss även en liten kompis i form av en fågel på långa skraniga ben som ville sällskapa med oss på en av campingarna. Han satt bredvid helt orädd och mumsade couscous i godan ro. Supersöt! Ja upplevelserna var många här ute! Jag älskade varje sekund!
Håkan har överskottsenergi!

Vår lilla taniga kompis!

Klicka på bilderna för förstoring.
 And-attack! Har nog fan aldrig sett så många änder på ett ställe förut!

Matlagning i regn!

Norge-likt.

Cool klippformation!

Klicka på bilderna för förstoring.

Det kända "mirrorlakes". Otroligt läckert faktiskt!

Turtle är alltid med. Här sitter han i Nissan och chillar!

Episk Resa Del 22 - Invercargill till Te Anau

Det finns så mycket att se i Nya Zealand, och jag kommer faktiskt inte ens ihåg namnet på alla ställen. En väldigt vacker väg att köra är mellan Invercargill och Te Anau. Te Anau ligger i  början av Fiordland Nationalpark och det är vackra vyer hela vägen från kusten till bergen. Jag kastar upp lite bilder som är från lite överallt och som jag, som sagt, inte kommer ihåg namnet på! Men ändå väl värt att visas upp för det är ett helt fantastiskt land den där Nya Zealand.
Världens snyggaste multi-color berg!

Jag hittade ett stort paraply till min samling av stora saker!

Håkan är vig han!;-D

Klicka på bilderna för förstoring.
Det går nästan inte att förstå hur fint det är i det här landet. Det påminner visserligen väldigt mycket om Norge emellanåt men det har sina extremt unika inslag såsom vulkaner och andra märkliga geologiska ting.

Håkan är söt med blomma!;-D

Jag borde göra bilreklam. Vem vill inte köpa en Nissan Sunny efter den här bilden?!

Riktigt vackert! Otroligt tacksam för allt jag fått uppleva!

Episk Resa Del 21 - Cage diving

En av mina största drömmar vart uppfyllda på den sydligaste spetsen på Nya Zealand. I 13gradigt hav hoppade vi in i en bur för att uppleva en av världens vackraste varelser på nära håll, vithajen. Som detta otroliga djur har fascinerat mig genom hela mitt liv och nu fick jag äntligen se dom! Det var så kallt så att det gjorde ont i benmärgen men det var så värt det för att få se dom kända, dubbla tandraderna! Håkan stod ut med kylan betydligt bättre än mig och klarade av att vara nere hur länge som helst, så avundsjuk jag vart! Men jag är ändå nöjd över att ha fått uppleva detta, om även för en kortare stund än Håkan;-P
 Så vacker!

Ja, man kan ju inte vara snygg jämt. Det är då en sak som är säker;-D

Så ikoniskt!

Jag höll på skita på mig. Den här kom nästan upp på båten. Och där stod jag med bara fötter dinglandes halvt utanför;-P

Det var iskallt, men man är väl från Norrland... ;-P

Olika personligheter
Vi fick se 6 enorma djur som alla hade olika personligheter. En var en fasligt aggressiv en och höhh hejdvilt efter betet vi lagt ut. Den var roligast att filma givetvis! Sen var den som bara mest var nyfiken och var bara där för att inspektera vad vi pysslade med, hon försökte inte ens tugga på betet.
Profilbild?

Stort gap!

Övermäktiga!

Det var inte bara vithajar som cirkulerade runt båten. Vi hade även ett stim barracudas i närheten!

Då kan jag stryka en listpunkt igen! Yay!

Episk Resa Del 20 - Cathedral Caves

Det finns en "mindre" sevärdhet efter vägen mellan Dunedin och Bluff som heter Cathedral Caves. Vi hade inte hört talas om det innan, utan råkade helt sonika hamna där för att vi såg en brun skylt efter vägen. Nya Zealand är lite som Australien, inte jättebra på att berätta om vad dom har för sevärdheter i broschyrer och på nätet. Dom största, mest kända grejerna finns givetvis med, men inte dom mer okända men fullt lika spektakulära naturfenomenen har till stor del glömts bort. Synd tycker jag, för man undrar ju vad mer som finns där ute, som är asball, men som vi missade. Å andra sidan är det mindre turism på dessa platser vilket är riktigt skönt!
Jag kör på disco-moves i grottan, som är en av världens längsta. Drygt 200m lång.

Strandlek! (Klicka på bilderna för förstoring)

Håkan visar upp utsidan av grottan. Snyggt!

Lila klippor inuti. Märkligt!

Man är tvungen gå genom ett par hundra meter av skog för att komma ner till stranden och Cathedral Caves. Skogen är också den väldigt vacker!

Episk Resa Del 19 - Dunedin

Jag gillar generellt inte städerna i varken OZ eller NZ, för dom har ingen själ. Det är tråkiga halvfallfärdiga fyrkanter med vit färg på. Men Dunedin är en helt annan sak. Det är i princip England. Gamla stenbyggnader med utsnirkliga utsmyckningar. Det är vackert! Min absoluta favoritstad i Nya Zealand är just Dunedin. Sedan att dom har en udde en bit utanför stan som är som tagen ur en National Geografic tidning gör inte saken sämre!
Snygga byggnader i Dunedin. Klicka på bilderna för förstoring.

Läskig pingvin på turistinformationen. Den är så läskig så jag fick mardrömmar den natten.

Choklad!
Vi for även till Cadbury chocolate factory. Tog en rundtur i chokladfabriken, fick en jäkla massa choklad att tugga på och en rolig guide att skratta åt. Vi gick även på deras chokladmuseum. Det kan ha varit den bästa dagen i mitt liv!;-D Så jag får sätta upp ännu ett besökt museum på min lista.
Håkan förstår sig inte på interactive-tavlan på museet.

Klicka på bilderna för förstoring.

Jag fick dom att tvinga Håkan att ha ett skägg-skydd med. Det var roligt!

Typ världens snyggaste bilar!

Världens brantaste gata
I Dunedin finns också som rubriken lyder: Världens brantaste gata. Vi älskar allt som börjar med "världens" så vi tyckte det var askul. Och brant, det var den!
Kämpar oss uppför den enorma backen. Dom hade inte trottoar, dom hade trappor.

Håkan blev trött av att springa uppför världens brantaste gata;-D

Riktigt imponerande faktiskt.

Udden. Tog tyvärr inte så många bilder där ute.

Personligt

Gör Wickedmuffin till din startsida!