Episk Resa Del 18 - Moeraki Boulders

Detta är ett väldigt märkligt naturfenomen som jag kände att jag absolut var tvungen att fara och titta på. Det är en sån där grej som ligger tusen mil från alla andra grejer, men det ändå känns värt att ta den omvägen förbi. Det här var hela anledningen till att vi landade i Christchurch, för att kunna köra förbi Moeraki.

Det bildas alltså alldeles perfekt rundade klot i marken på något konstigt vis och när marken ger vika för havet som slår mot kustlinjen så rullar dom helt sonika ut. Och där ligger dom nu, perfekt rundade ute i havet och på stranden. Märkligaste av allt var innanmätet på bollarna. Det ser ut som nånting utomjordiskt som kläckts ur kloten. Det var väldigt fascinerande att se i verkliga livet så att säga. Det här gjorde då så jag kan stryka min listpunkt: Moeraki boulders.
Håkan blir blöt, det var kul tyckte jag!;-D

Jag kramar min älskade sten. Äntligen fick jag se den på riktigt!

Utomjordiskt.

Klicka på bilderna för förstoring.

Håkan fick sin hämnd för att jag skrattade åt honom. Typiskt. Jävla karma.

Det mystiska innanmätet!

Ascool bild.

Här är kustremsan bollarna trillar ut ur. Men bara här... Inte någon annanstans i världen.

Håkan försöker komma på hur fan det går till.

En boll som inte hunnit falla ut än.

Märkligt, mycket märkligt. Och jag älskar som bekant märkliga saker. Jag kan resa till alla jordens hörn bara för att få se en sån här lustig företeelse. Det är meningen med livet för mig.

Episk Resa Del 17 - Kall regnskog

Inte kan man få nog av regnskog. Jag spenderade all ledig tid i regnskogarna i Australien men ändock var vi tvungen att testa dom i NZ också. Man vet ju aldrig, kanske är helt annorlunda? Det var dom inte kan jag säga, det var lika underbart som i OZ, bara lite kallare...
Håkan kikar ut ur den täta skogen.

Klicka på bilderna för förstoring.

Gullig och hemsk skylt på samma gång;-D

Finns ett par grottor i Trotters Gorge Nationalpark som är intressanta att gå in i. Finns en hel del varelser där inne!

Det är så otroligt vackert i regnskogar när det regnar. Jag rekommenderar ingen att vänta tills det är bra väder innan man beger sig in på skogen. För det är så mycket mer magiskt i regn!

Imponerande utsikt från toppen!

Ännu en fantastiskt dag i naturen! Det var en av dom mer tekniska leder jag vandrat på. Det var lerigt och tvärdjupt emellanåt så vi höll oss fast vid bergskanter för glatta livet. Ibland nästan ålandes för att ta oss fram. Inget för den nervöse!

Episk Resa Del 16 - Christchuch till Moeraki

Vi anlände efter många om och men till Christchurch på Östkusten, södra ön, på Nya Zealand. Vi började att hämta våran fenomenala hyrbil (Nissan Sunny) sedan körde vi omkring i den stad som blivit totalförstörd av en jordbävning för ett par år sedan. Efter det letade vi efter vackra saker att se/göra på våran väg ner till vårat första mål Moeraki och Moeraki boulders.
Lustig äng. Ser ut som den har någon sorts sjukdom!

Jordbävningsdrabbade Christchurch.

Lustiga klippformationer.

Nya Zealand är känd för att ha fler får än människor. Jag tror på det!

Vacker kustremsa. Påminner litegrann om Australien.

Jag hittade ett hobbit-träd som jag vart förtjust i!

Vi råkade hamna på en väg som gick ut i intet. Den var lerig och halkig och hade ett stup, ibland på vardera sida. Läskigt! Spänning i tillvaron kan man säga!

Mysiga landsvägar.

Dom första dagarna hade vi inte direkt tur med vädret. Men det var vackert i NZ ändå! Lite väl kyligt kanske med tanke på att vi just kommit från en öken också. Smart planerat Elin... mycket smart.

Gå till toppen

Episk Resa Del 15 - Det som gick åt helvete men sen vart asbra!

Resan över till Nya Zealand från Ayers rock gick inte helt smärtfritt. Vi skulle precis borda planet då stora män i gula västar stoppade oss. Det visade sig att planet flugit på en fågel och nu var planet groundat. "Jamen jippi vad kul!" Tänkte vi. Men det vart faktiskt kul!

Istället för att bo på ett crappy hostel i Sydney en natt fick vi superlyxigt hotellrum på sails in the desert i ayers rock istället. Istället för att äta McDonalds till frukost-lunch-middag fick vi äta superlyxig buffémat på hotellet, gratis. Då vi till slut tog oss till Sydney hade vi precis missat vårat plan till Christchurch. Då vart det ännu en natt på lyxigt hotell med roomservice som var inkluderat i priset gratis. Och eftersom vi missade vårat mitt-i-natten flyg då vi hade kommit fram, ja precis, mitt-i-natten, fick vi det ombokat till ett trevligt klockan 10:30-flyg istället.

Och som det inte vore nog med det hela, eftersom Jetstar eventuellt är världens bästa flygbolag fick vi även $150 i vouchers att använda på andra flyg inom Jetstar. Dom kom till använding då vi flög till Myanmar senare under resan. Första gången jag har flyt tror jag! Tack Jetstar!
Lyx i vardagen! Eller resandet... aja, vilket som.

Vårat havererade plan. Så nära...

I brist på nåt att göra letade vi upp stora insekter att leka med:-D

Men vi tog oss iväg till slut!

Historien om Jerkyn
Jag hade köpt en crocodile jerky i Ayers Rock som jag hade glömt bort i väskan. Då vi kom till flygplatsen i Nya Zealand fick jag lite lätt panik av att dom skulle kasta bort min fina jerky som hör till en av mina listpunkter (äta minst 30 konstiga saker). Så jag slet upp paketet och började frenetiskt gnaga på nånting som visade sig vara jävligt äckligt! Nästa komiska inslag i det hela var att Nya Zeländarna lät mig behålla min Jerky, fail! Så vi tog den till ett trevligare ställe och fick en finare bild;-D
Tugg tugg tugg, blä!

Så vart jag tyvärr tvingad att tugga på den hemska jerkyn ännu en gång. Men denna gång med en fin skog i bakgrunden!;-D

Kul upplevelse! Det var skönt att få glida runt på fancy hotell ett par dagar på resan!

Episk Resa Del 14 - Här & Där

Vi var inte enbart på dom stora attraktionerna i red center. Vi la även tid på att random springa omkring ute i bushen för att upptäcka något oupptäckt. Det gick åt helvete kan jag säga. Men inte hade vi mindre kul för det! Vi hittade en saltsjö som hade torkat ut. Vi fånade oss efter vägarna. Vi sprang på en Emu då vi skulle tanka. Vi fick berätta för våran tält-granne att en dingo pinkade på hans tält. Det händer grejer även där det inte finns ett skit!:-D
Leka med skuggor.

Våran lilla gröna ensamma hyrbil.

Ett känt berg som vi hade för taskig bil för att köra till. Kommer inte ihåg vad det heter.

Saltsjön.

Som jag var tvungen att smaka på. Det var inte gott. Lesson learned.

Lek efter vägen.

Det står "Beware, wandering stock" på skylten. Håkan trodde det betydde att dom varnade för vandrande pinnar. Jag har sällan skrattat så mycket!;-D

En väldigt färgglad liten vän, kärlek!

Dingo på campingen.

Mini-hyrbilen matchar med omgivningen!

Bara vackert.

Tankande Emu.

På skylten står det: SEX, now when I have your attention, NO SHIRT NO SERVICE. Dom är lustiga där ute på vischan tycker jag!

Episk Resa Del 13 - Kings Creek & Kathleen Springs

En gömd liten grönskande dal i mitten av en ugn. Märkliga stenformationer. Röda, heta klippväggar. Och regn som inte faller till marken. Det är magiskt där ute. Jag är tacksam för att jag fått uppleva dessa märkliga naturfenomen. Det är förvisso kanske inte så märkligt för Australiensare, men för mig som kommer från inlandet i norra Sverige är det extremt konstiga landskap som vi har fått se.
 Snygga stenar!

Man får åtminstone en liten känsla över hur stort det är.

Håkan låter sig fascineras över dom uråldriga stenformationerna. Så otroligt vackert!

Pannkaksformationer!

Ett märkligt träd med en märklig Håkan!

Hittade någon sorts död demon där uppe på berget. Det syns lite dåligt men det var coolt.

En skolklass ringlandes uppför berget. Som raden med larver! Komiskt:-D

Gammal hage, för ja, dom hade kossor här ute förr i tiden. Stackare.

Liten vän funnen!

Efter all död så ser det plötsligt ut såhär! Som den gömda dalen i "landet för längesedan". Asball!

Alla djurs överlevnad här hänger på den här lilla pölen. Fascinerande!

Virga: när det regnar men dropparna hinner avdunsta innan de når marken. Då kan det bli ett sånt här vackert/läskigt sken.

Episk Resa Del 12 - Kings Canyon

Vi for till Kings Canyon i tron att det skulle vara lika uppstyltat som Uluru-Kata Tjuta nationalpark. Vi var vana att det fanns en matbutik att handla i och gott vatten att dricka. Så vi tog vårat tält och for dit utan förnödenheter. Dom hade ingen affär förutom en liten mack med ett par ynka konserver i. Och dom hade inte gott vatten. Det kan vara det äckligaste vatten jag någonsin druckit. Rättelse: Det ÄR det äckligaste vatten jag någonsin druckit. Men det var ändå ett klart värt resmål. Vi stod ut med allt det jobbiga i utbyte mot fantastiska vyer och djurliv i form av dingos och emus. Riktigt häftigt var det där ute!
Jag leker med döden som vanligt. Ett stup på 150m kanske.

Kings canyon från campingen sett.

utsikt uppe från canyonen. Inte så mycket runt omkring!

Klicka på bilderna för större bild.

Filosofiskt.

Turtle har hittat en konstig stenformation på marken.

Rätt okej utsikter..

Håkan är jätteglad! Trots 300grader varmt!

Jätteklippa! Lite orolig var man ju...

Larver på rad! Jag höll på pinka på mig av lycka då jag såg detta lilla gulliga följe. En man berättade för oss att det var en vanlig företeelse för dessa larver och att ibland kunde den första råka följa den sista så dom springer runt i cirklar istället. Askul!

Ashäftigt moln en sen kväll i öknen.

Episk Resa Del 11 - Kata Tjuta

Kata Tjuta är tillomed bättre än Uluru! Det är konstigt, magiskt, vackert och alldeles fantastiskt! Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt det är som gör att det är så himla fränt att vara där. Det bara är. Sen att det var superfluffiga och vackra moln den dagen stjälper ju inte magin direkt om man säger så! Nämde jag att min favoritfärg är röd förresten? Jag rekommenderar alla att åka hit, till världens ände!
Som en gömd värld. Jag förväntade mig att se dinosaurier. Det hände inte kan jag säga.

"Dr Zoidberg" är på en okänd planet.

Ledsna träd.

Klicka på bilderna för att förstora.

Turtle balanserar på det röda.

Ännu en "Mars"-yta.

Vi fann blommor på denna ogästvänliga plats. Ganska fashinerande tycker jag!

Dräggel....

Vi fann ett par små vänner när vi letade efter en "Thorny devil" som är den coolaste varelse jag sett, tyvärr fick vi aldrig se den live i naturen. Det här var det närmaste vi kom den skygga lilla varelsen, hens släkting av okänd art.

Thorny Devil. (Bild lånad från Flickr)

Ännu en grym dag i Australiens bush!

Episk Resa Del 10 - Uluru

Detta var en punkt på min lista så av denna enkla anledning tog vi oss den långa flygturen ut till mitten av Australien. Uluru är episkt i sig. Väldigt märkligt fenomen! Denna enorma sten i mitten av ett rött hav gör vem som helst skakig i skorna. Det är vackert!

Vi var där både för soluppgång och för solnedgång. Det stod i alla broschyrer och vem är vi att döma beprövade turistmål? Det var ca tusen grader varmt vilket gjorde att eftermiddagarna spenderades vid den iskalla poolen vid campingen. Och flugsäsongen var i full gång så det gjorde att det var betydligt färre turister än vanligt. SKÖNT! Fast ändå... FAN VAD INTE SKÖNT MED MILJONER SPYFLUGOR. Dom drev en till vansinne! Men vad är väl inte mer Australienskt än en miljon irriterande kryp av samma art som terroriserar grannskapet?
Håkan kämpar sig upp till toppen på stenen, i ugnen i mitten av Australien.

Håkan är så söt i sin jättestora hatt!;-D

Jag tänker att Mars ser ut såhär. Minus dom taggiga små buskarna i bakgrunden.

Jag vanhelgar den heliga stenen.

Vi la upp denna bild på FB och skrev "Uluru är inte exakt vad dom lovar i broschyrerna". Det tyckte vi var kul!;-P

Galet myckt flugor. Dom täckte en till 20%.

Turtle med otroligt vacker bakgrund

Halvtaskig gräsmatta!
Soluppgång!

Mitt på dagen.

Solnedgång.

Altare?

Det är lite mer än en mil runt Uluru och det är varmt och jobbigt att gå runt hela. Men helt klart värt det! Låt er inte avskräckas av att det är i mitten av ingenting, det är bland dom vackraste naturupplevelser jag fått! Och nu kan jag stryka min punkt "Ayers rock" på listan.

Episk Resa Del 9 - Red Center

Vi hoppade på ett plan i Cairns och åkte över till Red center. Måste ju få bocka av min listpunkt "Ayers Rock"! På vägen över i planet såg det ju inte bara lite fantastiskt ut! Jag var eld och lågor över att det ser ut som Mars eller nån annan okänd röd planet. Önskar att det inte var ett fönster och/eller ett plan emellan mig och allt det röda, för det hade kunnat bli ett par fantastiska bilder! Dom vart inte så dumma, men det hade kunnat vara 1000ggr bättre! Jag brukar generellt inte fota från plan, men detta var något utöver det vanliga! Vi funderade på vägen om vi skulle kunna se Uluru från planet, och ja.... det kunde man!
Det var änna olika landskap även fast det inte var långt emellan. Mycket snyggt tyckte jag!

"Ja, den syns ganska väl.."

Uttråkad på planet. Fotade Håkans väldigt svenska öga!;-D

Personligt

Gör Wickedmuffin till din startsida!