Episk Resa Del 59 - Tonga V

Vi tog ett litet skruttigt flygplan över till Tongas norra ögrupp som heter Ha´apai. Det var vi och två tongabor på planet. Vi tyckte det var lite märkligt men förstod inte riktigt varför vi var dom enda turisterna förrän vi kom ut till huvudön i Ha´apai. Det visade sig att halva ön hade blåst bort i en mega orkan. Allting var stängt, det var inga turister där överhuvudtaget och dom få öbor som var kvar försökte rensa upp i bråtet. Vi lyckades efter många om och men hitta ett litet ruffigt rum bakom ett café som hade mycket att önska. Våra behov fick vi göra i en korridor som man delade med en familj som bodde där. Det fanns ingen dörr utan bara ett duschdraperi. Men vafan, måste man så måste man;-P Natten ägnades åt att slå ihjäl myggor som försökte äta upp oss och hålla för öronen pga allt oväsen utanför. Det var en natt jag vill glömma men det kommer bli svårt. Under dagen strövade vi omkring och tittade på förödelsen. Det är lustigt att vissa saker blir vackrare då det är förstört. Jag ska ju inte påstå att det här var en väldigt livfull ögrupp innan katastrofen heller. Det fanns 4 resorter utspridda på öarna och sen bodde det väl en sisådär 1000pers där. Inte så mycket till aktiviteter eller affärer fanns det heller, några dykställen, caféer och små butiker, that´s it. Men efteråt fanns ju fan inte ens det!
Så otroligt snygg båt! Den låg ursprungligen i vattnet men hamnade här under stormen.

Ministry of Justice har lämnat sin grund.
Taskigt hus.

En till snygg båt som landade på stranden!

Jag tror det var en tankstation. Dom hade numera problem att hitta bränsle till sina båtar.

Fler båtar på land!

Jag tycker kyrkan gör sig bra utan tak, är det inte himlen allt handlar om där inne ändå?

Otrolig vackert! Ser nästan fejk ut!

Vi hittade en väldigt rostig, och väldigt snygg grävmaskin som verkade vara bortglömd där ute. Man undrar ju hur det gick till: "Här bygger vi ett hotell gubbar!" "Oj, grävmaskinen gick sönder, jaha, då gick vi i konkurs".

Vi hittade också denna lastbil som naturen hade tagit tillbaka. Jag älskar såna övergivna saker som naturen bara börjar växa på/igenom. Det är fascinerande!

Dagen efter hade vi också världens tur! Stay tuned!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...